Upravit stránku

Zeměpis

  • Charakteristika předmětu

    V poznatkové oblasti Zeměpisu a Geografie si žáci osvojují základní vědomosti o Zemi.  Získávají základní informace o přírodních, společenských, hospodářských, politických  a  kulturních poměrech své vlasti, o státech světa a současných globálních problémech lidstva.

    V činnostní oblasti Zeměpisu a Geografie žáci získávají dovednosti potřebné pro práci s mapami, statistickými daty a s informačními materiály a orientují se v nich. Učí se samostatně vyhledávat a třídit informace z různých zdrojů.

    Předmět umožňuje žákům orientovat se v současném světě a v problémech současného lidstva, umožňuje uvědomovat si civilizační rizika a spoluzodpovědnost za kvalitu života na Zemi, vztah lidí k přírodnímu i společenskému prostředí.

    Zeměpis a Geografie se realizuje také v úzké koordinaci s dalšími předměty – Biologie, Chemie, Fyzika a tento komplexní přístup naučí žáky pracovat v širším okruhu vzájemných tematických souvislostí a s více zdroji informací.

    V kvintě a sextě šestiletého studia je při výuce uplatněna metoda CLIL. Vybrané kapitoly jsou vyučovány v anglickém jazyce v rozsahu 25% výuky v ročníku. 

     

    Hodinová dotace zeměpisu na gymnáziu

    Studijní obor Gymnázium - osmileté 79-41-K/81

    tercie a kvarta - 2 hodiny týdně

    Studijní obor Gymnázium - šestileté 79-41-K/61

    prima a sekunda - 1 hodina týdně

    Hodinová dotace geografie na gymnáziu

    Studijní obor Gymnázium - osmileté 79-41-K/81

    kvinta až septima - 2 hodiny týdně

    Studijní obor Gymnázium - šestileté 79-41-K/61

    tercie a kvarta - 2 hodiny týdně

    kvinta a sexta - 1 hodina týdně

    Studijní obor Gymnázium - čtyřleté 79-41-K/41

    1. až 3. ročník - 2 hodiny týdně

    Hodinová dotace Semináře a cvičení z geografie na gymnáziu

    Studijní obor Gymnázium - osmileté 79-41-K/81

    septima - 2 hodiny týdně + oktáva - 3 hodiny týdně

    Studijní obor Gymnázium - čtyřleté 79-41-K/41

    3. ročník - 2 hodiny týdně + 4.ročník - 3 hodiny týdně

    Hodinová dotace Politické a regionální geografie

    Studijní obor Gymnázium - osmileté 79-41-K/81

    oktáva - 3 hodiny týdně

    Studijní obor Gymnázium - čtyřleté 79-41-K/41

    4.ročník - 3 hodiny týdně

    Hodinová dotace zeměpisu na pedagogické škole

    Studijní obor Pedagogické lyceum - čtyřleté 78-42-M/03

    1. a 2. ročník - 2 hodiny týdně

    Studijní obor Předškolní a mimoškolní pedagogika - čtyřleté 75-31-M/01

    1. ročník - 2 hodiny týdně

  • Studijní materiály

    Seznam učebnic

    NIŽŠÍ ROČNÍKY GYMNÁZIA

    Tercie (osmileté studium), prima (šestileté studium)

    Vilímek, V.  – Nováková, s a kol.: Evropa
    Herink, J. – Valenta, V.: Současný svět
    Školní atlas světa, sešitové vydání - Evropa
    Školní atlas světa, sešitové vydání - Svět

    Kvarta (osmileté studium), sekunda (šestileté studium)

    Kastner, J. – Holeček, M. a kol: Zeměpis naší vlasti
    Školní atlas České republiky

    VYŠŠÍ ROČNÍKY GYMNÁZIA

    1. ročník a kvinta (osmileté studium), tercie (šestileté studium)

    Demek, J. a kol.: Geografie 1
    Pluskal, M. a kol.: Geografie 3
    Bičík a kol.: Makroregiony světa – regionální geografie pro gymnázia
    Školní atlas světa 

    2. ročník a sexta (osmileté studium), kvarta (šestileté studium)

    Pluskal, M. a kol.: Geografie 3
    Kastner, J. a kol.: Geografie 4
    Bičík a kol.: Makroregiony světa – regionální geografie pro gymnázia
    Školní atlas světa
    Atlas ČR

    3. ročník a septima (osmileté studium), kvinta, sexta (šestileté studium)

    Pluskal, M. a kol.: Geografie 3
    Bičík, I. A kol.: Globální  aspekty světového hospodářství
    Bičík a kol.: Makroregiony světa – regionální geografie pro gymnázia
    Šlégl J. a kol: Ekologie a ochrana ŽP
    Školní atlas světa                           

    Seminář a cvičení z geografie  - 3. i  4. ročník (septima, oktáva osmiletého studia)

    Demek, J. a kol.: Geografie 1
    Mirvald, S. a kol.: Geografie 2
    Pluskal, M. a kol.: Geografie 3
    Kastner, J. a kol.: Geografie 4
    Bičík, I. A kol.: Globální  aspekty světového hospodářství
    Bičík a kol.: Makroregiony světa – regionální geografie pro gymnázia
    Školní atlas světa
    Atlas ČR
    Karas, P. a kol.: Maturitní otázky – zeměpis

    Politická a regionální geografie -  4. ročník, oktáva osmiletého studia

    Mirvald, S. a kol.: Geografie 2
    Pluskal, M. a kol.: Geografie 3
    Bičík, I. A kol.: Globální  aspekty světového hospodářství
    Bičík a kol.: Makroregiony světa – regionální geografie pro gymnázia
    Školní atlas světa
    Atlas ČR

    PŘEDŠKOLNÍ A MIMOŠKOLNÍ PEDAGOGIKA

    1.ročník 

    Kašparovský, K. (2002): Zeměpis v kostce pro střední školy I. Havlíčkův Brod, Fragment, 140 s.
    Valenta, V. a kol. (1999): Současný svět. Praha, ČGS, 86 s.
    Herink, J. (1999): Lidé a příroda. Praha, ČGS, 48 s.
    Štulc, M. a kol. (1999): Životní prostředí. Praha, ČGS, 68 s.
    Peštová, J. (1999): Praktický zeměpis. Praha, ČGS, 32 s.
    Holeček, M. a kol. (2001): Zeměpis cestovního ruchu. Praha, ČGS, 99 s.                                                                                              

    PEDAGOGICKÉ LYCEUM

    1. ročník

    Kašparovský, K. (2002): Zeměpis v kostce pro střední školy I. Havlíčkův Brod, Fragment, 140 s.
    Herink, J. (1999): Lidé a příroda. Praha, ČGS, 48 s.
    Štulc, M. a kol. (1999): Životní prostředí. Praha, ČGS, 68 s.
    Brázdil, R. a kol. (1986): Úvod do studia planety Země. Praha, SPN, 365 s.
    Peštová, J. (1999): Praktický zeměpis. Praha, ČGS, 32 s.
    Holeček, M. a kol. (2001): Zeměpis cestovního ruchu. Praha, ČGS, 99 s.
    Kašparovský, K. (2002): Zeměpis v kostce pro střední školy II. Havlíčkův Brod, Fragment, 159 s.

    2. ročník

    Valenta, V. a kol. (1999): Současný svět. Praha, ČGS, 86 s.
    Kašparovský, K. (2002): Zeměpis v kostce pro střední školy II. Havlíčkův Brod, Fragment, 159 s.
    Netopil, R. a kol. (1988): Geografie Evropy. Praha, SPN, 322 s.
    Zwettler, O. a kol. (2000): Lexikon zemí 2000. Praha, Fortuna Print, 504 s.