Ředitelka Gymnázia Jana Blahoslava a Střední pedagogické školy v Přerově Mgr. Romana Studýnková převzala 12. 12. 2019 v Praze cenu Domu zahraniční spolupráce za nejlepší mezinárodní projekt v kategorii ERASMUS+ školní vzdělávání pod názvem „Together“. Akce se zúčastnili mimo jiné i přední zástupci Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Cílem projektu bylo hledání cest k podpoře a začlenění znevýhodněných žáků do vzdělávacího procesu. Partnerskými školami byly školy z Velké Británie a Itálie.
Vzhledem k tomuto velkému úspěchu přihlašujeme projekt Together do Evropské jazykové ceny Label 2020.
Erasmus+ je vzdělávací program Evropské unie na období 2014–2020, který podporuje spolupráci a mobilitu ve všech sférách vzdělávání, v odborné přípravě a v oblasti sportu, mládeže a neformálního vzdělávání. Je nástupcem Programu celoživotního učení, programu Mládež v akci a dalších.
Cílem projektu byla výměna zkušeností a nápadů prostřednictvím setkávání žáků, učitelů a dalších osob, které pocházejí z odlišných kulturních, sociálních a náboženských prostředí, osob nějakým způsobem znevýhodněných nebo se zkušeností s migrací. Aktivity všem účastníkům pomohly pochopit, jak je škola v životě mladého člověka důležitá, nejen jako poskytovatel vzdělání, ale také jako poskytovatel mimoškolních či volnočasových aktivit. Všichni účastníci měli možnost stát se součástí týmu, pocítit spolupráci s někým, kdo se může jevit nějak znevýhodněn, ale kdo týmovou prací a podporou může získat. Všechny aktivity byly praktické a pokrývaly různé oblasti, např. sport, hudbu, vědu, jazyky, literaturu, umění. Studovali jsme historii migrace a historickou zkušenost porovnali s dnešní situací. Studenti vytvořili mapu zobrazující migrační trasy žáků, kteří se sami narodili v jiné zemi a jejichž rodiče byli migranti. Všechny školy vytvořily jednu část písně, kterou společně zazpívali na posledním projektovém setkání a která je ve třech různých jazycích, češtině, italštině a angličtině. Slova byla napsána tak, aby obsahovala základní fráze v daném jazyce a píseň tak mohla posloužit jako učební pomůcka pro někoho, kdo se potřebuje naučit nový jazyk v nové zemi. Všichni účastníci byli seznámeni s historií romské kultury a měli možnost naučit se pár výrazů ve znakovém jazyce, který se vyučuje na Gymnáziu Jana Blahoslava a Střední pedagogické škole. Žáci natáčeli videa na nádražích, aby si uvědomili, že nádraží bývá první či poslední místo, které člověk „na cestě“ vidí.
Vytvořili jsme pracovní listy a karty, které pomáhají žákům s poruchami učení nebo žákům s odlišným mateřským jazykem. Vytvořili jsme také karty, které žákům pomáhají pochopit základní matematické operace užitečné v praktickém životě. Materiály vycházejí z každodenní zkušenosti s žáky, pro které jsou učební pomůcky určeny. Pomůcky byly vytvořeny v češtině, italštině a angličtině a pokrývají různé předměty.
Podařilo se nám nastartovat spolupráci mezi žáky s vynikajícími studijními výsledky a žáky, kteří mají problémy s učením. Podařilo se nám nastartovat spolupráci mezi žáky ze sociálně vyloučených oblastí a žáky, kteří sociální problémy nemají. Podařilo se nám nastartovat spolupráci mezi žáky z odlišných náboženských prostředí. Všechny aktivity byly zvoleny tak, aby se žáci promíchali mezi sebou a pracovali ve skupinách či týmech. Takto jsme se všichni učili, jak respektovat odlišné hodnoty, jak tolerovat lidi, kteří jinak žijí, věří v jiné věci.
Rodiče znevýhodněných žáků měli možnost sledovat, jak čas strávený se členy odlišné komunity jejich dětem prospívá. Pro většinu britských studentů byl tento projekt první možností podívat se mimo Velkou Británii.
Učitelé měli mnoho příležitostí porovnat výuku a osnovy ve svých školách, porovnat svůj přístup k žákům, kteří mají potíže s učením, kteří mají výjimečné nadání, porovnat přístup škol k bezpečnosti a bezpečnosti na internetu.
Spolupracovali jsme také s různými institucemi, které se starají o osoby s fyzickým či mentálním postižením, takže i tyto osoby jsme mohli zahrnout do svých aktivit. Zúčastnili jsme se také besedy s africkými uprchlíky, kteří přijeli na ostrov Lampedusa a se zástupcem organizace, která těmto lidem pomáhá.
Společným jazykem projektu byla angličtina, účastníci z České republiky a Itálie tak měli mnoho příležitostí procvičit cizí jazyk s rodilými mluvčími z Londýna, kteří byli naším třetím partnerem v projektu. Většina britských žáků ale nebyla britského původu a angličtina nebyla ani jejich rodným jazykem.
Všechny a aktivity a vzniklé materiály by mohly být užitečné pro učitele, kteří potřebují do vzdělávacího procesu začlenit děti z různých prostředí a s různými schopnostmi.
Stručná charakteristika partnerských škol
Sir John Cass and Red Coat Church of England School se nachází v části Londýna s převážně přistěhovaleckou komunitou. 93 % žáků pochází z etnických menšin, převážně Somálců, a 82 % žáků má status uprchlíka. Přibližně 80 % žáků je bilingvních, mluvících převážně siletštinou. 40 % žáků se angličtinu učí teprve ve škole. Personál školy má tak velké zkušenosti s integrací těchto žáků do vzdělávacího procesu a se zvládnutím angličtiny jim dokáže pomoci. Na druhou stranu, se 120 žáky se pracuje jako s žáky s výjimečným nadáním. Škola je státní s podporou nadace Sir John Cass Foundation, má 1392 žáků ve věku 11–18 let. V předchozích deseti letech se škola podílela na dvou evropských projektech.
Istituto Comprensivo Statale Melanzio-Parini v italském Castel Ritaldi je státní základní škola, která má 110 žáků a 18 učitelů. Všechny třídy navštěvují žáci se specifickými vzdělávacími potřebami. Škola se nachází na venkově, kde obyvatelé, kteří velmi lpějí na tradicích, nejsou imigrantům příliš otevřeni. Ve třídách je ale mnoho žáků pocházejících z rodin imigrantů a ti mají problémy s přijetím a pochopením své kultury a tradic a mezi spolužáky jsou někdy obtížně přijímáni. V předchozích deseti letech se škola podílela na třech projektech Erasmus.
Zprávy a fotografie z proběhlých akcí můžete po zaregistrování sledovat na eTwinningovém portálu. Jde o mezinárodní projekt, proto jsou zprávy v anglickém jazyce.