Přejít na obsahovou část stránky

Hudební výchova

  • Členové předmětové komise

    Předseda:

    • Mgr. Jana Beranová

    Členové:

    • Mgr. Karel Berka
    • Mgr. Lucie Černochová
    • Mgr. Marie Haluzová  
    • Mgr. Anna Králová
    • Mgr. Hana Kostíková           
    • Mgr. Johana Mičková
    • Mgr. Lenka Miklasińská
    • Renáta Moučková DiS                               
    • Mgr. Jiří Ocelka  
    • Mgr. Pavla Svobodová
    • Bc. Anna Šašínová
  • Akce předmětové komise
  • Charakteristika předmětu a obsah výuky
    • PMP denní

      Kód a název oboru vzdělávání: 75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika

      Název ŠVP: Předškolní a mimoškolní pedagogika

      Forma vzdělávání: denní

      Délka vzdělávání: 4 roky

       

      Hudební výchova s metodikou

      Týdenní počet hodin za studium: 8 (2+2+2+2)

      Předmět vychází ze vzdělávacího oboru Didaktika pedagogických činností a je zařazen mezi povinné odborné předměty.

      Estetické vzdělávání podporuje kultivaci osobnosti žáka a výrazným způsobem také přispívá
      k jeho duševnímu a fyzickému zdraví. Důraz je kladen na dokonalé zvládnutí reprodukčních dovedností a na schopnost jejich aplikace při práci s dětmi a mládeží.

      Učivo je realizováno v těchto oblastech:

      pěvecké dovednosti a návyky, hudební nauka, dějiny hudby a poslechová činnost, metodika hudební výchovy.

       

      Hra na hudební nástroj

      Týdenní počet hodin za studium: 8 (2+2+2+2)

      Hra na hudební nástroj je zaměřen na reprodukci instrumentálních skladeb a písní se zaměřením na práci s dětmi a mládeží. Hra hudební nástroje (klavír/keyboard, zobcová flétna, kytara a metalofon) podporuje schopnosti intelektuální, motorické a estetické.

      Žáci nemusí mít předchozí zkušenost s hrou na hudební nástroj.

      Výuka hry na hudební nástroje je rozložena do jednotlivých ročníků takto:

      klavír (1. – 4. ročník), zobcová flétna (2. ročník), kytara (3. ročník) a metalofon (4. ročník)

       

      Hudební výchova – specializace

      Týdenní počet hodin za studium: 5 (0+0+2+3)

      Předmět Hudební výchova – specializace vychází ze vzdělávacího oboru Didaktika pedagogických činností a je zařazen mezi povinně volitelné odborné předměty.

      Předmět Hudební výchova – specializace probíhá ve třetím a čtvrtém ročníku jako odborný doplňující předmět se zaměřením na praktické hudební činnosti. Předmět zahrnuje okruh pěveckých činností, hudební nauku, dějiny hudby a poslechové činnosti, metodiku hudební výchovy a hru
      na hudební nástroj. Ve čtvrtém ročníku žáci vykonají praktickou a ústní maturitní zkoušku
      z předmětu Hudební výchova – specializace v souladu s požadavky předmětové komise.

      Předmět velmi úzce souvisí s vyučovacími předměty Hudební výchova s metodikou a Hra
      na hudební nástroj a slouží k prohloubení konkrétních hudebních a hudebně pedagogických dovedností žáka.

    • PMP dálková

      Kód a název oboru vzdělávání: 75-31-M/01 Předškolní a mimoškolní pedagogika

      Název ŠVP: Předškolní a mimoškolní pedagogika

      Forma vzdělávání: dálková, zkrácené studium

      Délka vzdělávání: 3 roky

       

      Hudební výchova s metodikou

      Počet hodin za studium: 70 (30+20+20)

      Předmět Hudební výchova s metodikou vychází ze vzdělávacího oboru Didaktika pedagogických činností a je zařazen mezi povinné odborné předměty.

      Důraz je kladen na dokonalé zvládnutí reprodukčních dovedností a na schopnost jejich aplikace při práci s dětmi a mládeží v rámci pedagogické praxe.

      Učivo je realizováno v těchto oblastech:

      hudební nauka, pěvecké dovednosti a návyky, dějiny hudby a poslechová činnost, metodika hudební výchovy.

      Výuka probíhá formou společných konzultací. Obsah učiva je rozložen do tří ročníků tak, aby se uvedené okruhy prolínaly.

       

      Hra na hudební nástroj

      Počet hodin za studium: 80 (30+30+20)

      Předmět je zaměřen na reprodukci instrumentálních skladeb a písní se zaměřením na práci s dětmi a mládeží. Hra na hudební nástroj podporuje schopnosti intelektuální, motorické a estetické.

      Žáci nemusí mít předchozí zkušenost s hrou na hudební nástroj.

      Výuka hry na hudební nástroje je rozložena do jednotlivých ročníků takto:

      klavír (1. – 3. ročník), metalofon (2. ročník) a kytara (3. ročník).

       

      Hudební výchova – specializace

      Počet hodin za studium: 45 (10+15+20)

      Předmět Hudební výchova – specializace probíhá po celou dobu vzdělávání jako odborný volitelný předmět se zaměřením na praktické hudební činnosti. Předmět zahrnuje okruh pěveckých činností, hudební nauku, dějiny hudby a poslechové činnosti, metodiku hudební výchovy a hru na hudební nástroj. Ve třetím ročníku žáci vykonají praktickou a ústní maturitní zkoušku z Hudební výchovy – specializace v souladu s požadavky předmětové komise.

      Hudební výchova – specializace je předmět, v němž žáci prohlubují svůj aktivní vztah k hudbě, rozvíjejí své hudební dovednosti, osvojují si soubor nezbytných vědomostí a připravují se na úkol přivádět k hudbě děti předškolního i školního věku a mládež. Předmět je určen žákům s hlubším zájmem o studium hudební výchovy jak z teoretického, tak praktického hlediska. Cílem je odborná příprava osobnosti, která je schopna a ochotna předávat principy kultivovaného životního stylu další populaci.

    • Pedagogické lyceum

      Kód a název oboru vzdělávání: 78-42-M/03 Pedagogické lyceum

      Název ŠVP: Pedagogické lyceum

      Forma vzdělávání: denní

      Délka vzdělávání: 4 roky

       

      Hudební výchova

      Týdenní počet hodin za studium: 2 (2+0+0+0)

      Předmět Hudební výchova vychází ze vzdělávacího oboru Estetické vzdělávání – Hudba a hudební činnosti a je zařazen mezi všeobecně vzdělávací předměty. Hudební výchova probíhá v prvním ročníku. Vede žáky k osvojení vědomostí z oblasti hudební nauky a rytmiky, dějin hudby a učí je aplikovat tyto teoretické vědomosti v praktických hudebních činnostech – pěvecké, instrumentální, poslechové a hudebně pohybové s využitím Orffova instrumentáře.

      Hudební výchova podporuje kultivaci osobnosti žáka, výrazným způsobem přispívá k jeho duševnímu i fyzickému zdraví a vede ho k dodržování zásad bezpečnosti, sluchové a hlasové hygieny.Žák získává vztah k hudbě jako takové, poznává hudbu v jednotlivých dějinných obdobích a vytváří si toleranci k různým hudebním projevům. Hudební výchova je realizována jako komplex hudebně výchovných činností, ve kterých žák získává a rozvíjí své schopnosti a osvojuje si hudební dovednosti.

      Cílem hudební výchovy v 1. ročníku je rozvinout a prohloubit dosavadní hudební vědomosti a dovednosti žáka. Jde také o získávání žáků pro další studium hudební výchovy na vysoké škole s pedagogickým zaměřením. U ostatních žáků jde o vytvoření stálé potřeby hudby a dovednosti orientovat se v ní.

       

      Specializace – hudební výchova

      Týdenní počet hodin za studium: 12 (0+4+4+4)

      Předmět Specializace – hudební výchova vychází ze vzdělávacího oboru Estetické vzdělávání – Hudba a hudební činnosti a je zařazen mezi volitelné předměty.

      Předmět probíhá ve 2. – 4. ročníku studia a výuka má převážně činnostní charakter. Teoretické
      a historicko-estetické vědomosti jsou vyvozovány zejména z obsahu praktických hudebních činností. Tyto činnosti tvoří vzájemně integrovaný hudební celek korelující s hrou na hudební nástroj. Ve čtvrtém ročníku žáci konají praktickou a ústní maturitní zkoušku z předmětu Specializace – hudební výchova.

      Učivo je realizováno v těchto oblastech:

      hudební nauka, dějiny hudby, instrumentální a pěvecké činnosti, hudebně zájmová činnost dětí ve volném čase.

      Předmět Specializace – hudební výchova připravuje žáky ke studiu hudební výchovy na vysoké škole s pedagogickým zaměřením, případně k jiným formám uměleckého vzdělávání. Žáci navazují na své předchozí zkušenosti s hudbou a efektivně rozvíjejí své vědomosti a dovednosti v pěveckých, instrumentálních, poslechových a hudebně pohybových činnostech. Žáci jsou vedeni k osvojení vědomostí z oblasti hudební nauky a dějin hudby a získání dovednosti hry na minimálně jeden hudební nástroj (klavír). Zvláštní důraz je kladen na vlastní tvůrčí aktivitu studentů. Žáci využívají hudební umění a vybrané hudební činnosti a aktivity v pedagogické práci s dětmi ve volném čase.

    • Gymnázium čtyřleté

      Vzdělávací program školy: Čtyřletý vzdělávací program (KKOV 79-41-K/41)

      Název ŠVP: Čtyřleté gymnázium – živé jazyky

      Forma vzdělávání: denní

      Délka vzdělávání: 4 roky

       

      Hudební výchova

      Týdenní počet hodin za studium: 4 (2+2+0+0)

      Předmět Hudební výchova je součástí vzdělávací oblasti Umění a kultura a vychází ze vzdělávacího oboru Hudební obor. Předmět se vyučuje během prvního a druhého ročníku čtyřletého gymnázia. V praxi jsou tyto dvě hodiny spojeny do dvouhodinového bloku jedenkrát za týden.

      Hudební výchova vede žáka k porozumění hudebnímu umění v hudbě, k jejímu aktivnímu vnímání a využívání jako svébytného prostředku komunikace. Nedílnou součástí předmětu hudební výchova jsou vokální, instrumentální, hudebně pohybové a poslechové činnosti. V předmětu hudební výchova se žáci učí vnímat a poznávat kulturu daného regionu, kraje a státu. Rozvíjí u dětí estetické cítění a vnímání kulturních podnětů z okolí, které mohou napomoci k rozvoji kulturní osobnosti žáka.

      Výuka probíhá v učebně vybavené pomůckami pro hudební výchovu – k dispozici je klavír, keyboard, kytary, flétny, základní Orffův instrumentář, audiopřehrávač a CD disky. Lavice jsou mobilní a je možno v případě potřeby vytvořit prostor pro pohybové aktivity.

    • Gymnázium šestileté

      Vzdělávací program školy: Šestiletý vzdělávací program (KKOV 79-41-K/61)

      Název ŠVP: Šestileté gymnázium – živé jazyky

      Forma vzdělávání: denní

      Délka vzdělávání: 6 let

       

      Estetická výchova (Hudební výchova a Výtvarná výchova) – nižší stupeň (prima, sekunda)

      Týdenní počet hodin za studium: 4 (2+2)

      Předmět Estetická výchova vychází z obsahu vzdělávací oblasti Umění a kultura, která je v etapě základního vzdělávání zastoupena vzdělávacími obory Hudební výchova a Výtvarná výchova, přičemž žák je hodnocen na vysvědčení jednou společnou známkou z předmětu Estetická výchova.
      Předmět se vyučuje na nižším stupni gymnázia v primě a sekundě. Vzdělávání v této oblasti přináší umělecké osvojování světa, tj. osvojování s estetickým účinkem. V tomto procesu dochází k rozvíjení specifického cítění, tvořivosti, vnímavosti jedince k uměleckému dílu a jeho prostřednictvím k sobě samému a k okolnímu světu. V tvořivých činnostech jsou rozvíjeny schopnosti nonverbálního vyjadřování prostřednictvím tónu a zvuku, linie, bodu, tvaru, barvy, gesta, mimiky apod.

       

      Hudební výchova – vyšší stupeň (tercie, kvarta)

      Týdenní počet hodin za studium: 4 (2+2+0+0)

      Hudební výchova je součástí vzdělávací oblasti Umění a kultura a vychází ze vzdělávacího oboru Hudební obor. Předmět se vyučuje na vyšším stupni gymnázia v tercii a kvartě. V praxi jsou tyto dvě hodiny spojeny do dvouhodinového bloku jedenkrát za týden. Hudební výchova vede žáka k porozumění hudebnímu umění v hudbě, k jejímu aktivnímu vnímání a využívání jako svébytného prostředku komunikace. Nedílnou součástí předmětu hudební výchova jsou vokální, instrumentální, hudebně pohybové a poslechové činnosti. V předmětu hudební výchova se žáci učí vnímat a poznávat kulturu daného regionu, kraje a státu. Rozvíjí u dětí estetické cítění a vnímání kulturních podnětů z okolí, které mohou napomoci k rozvoji kulturní osobnosti žáka.

      Výuka probíhá v učebně vybavené pomůckami pro hudební výchovu – k dispozici je klavír, keyboard, kytary, flétny, základní Orffův instrumentář, audiopřehrávač a CD disky. Lavice jsou mobilní a je možno v případě potřeby vytvořit prostor pro pohybové aktivity.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti