DĚJEPIS
Předmět Dějepis na Gymnáziu vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a společnost a přináší základní poznatky o konání člověka v minulosti. Jeho hlavním posláním je kultivace historického vědomí žáka a uchování kontinuity historické paměti, především ve smyslu předávání historické zkušenosti. Důležité je především poznávání dějů, skutků a jevů, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj společnosti a promítly se do obrazu naší současnosti. Důraz je kladen především na dějiny 19. a 20. století, kde leží kořeny většiny současných společenských jevů. Významně se uplatňuje zřetel k základním hodnotám evropské civilizace. Rozvíjí časové a prostorové představy, které umožňují žákům proniknout k pochopení historických dějů a jevů. Žáci jsou vedeni k poznání, že historie není jen uzavřenou minulostí, shlukem faktů a konečných závěrů, ale je kladením otázek, jimiž se současnost prostřednictvím minulosti ptá po svém vlastním charakteru a své možné budoucnosti. Obecné historické problémy jsou konkretizovány prostřednictvím zařazování dějin regionálních a místních.
Předmět je vyučován ve všech ročnících s hodinovou dotací 2 hodiny týdně.
V kvintě a sextě šestiletého gymnázia je při výuce uplatněna metoda CLIL. Vybrané kapitoly jsou vyučovány v anglickém jazyce v rozsahu 25% výuky v ročníku.
VÝCHOVA K OBČANSTVÍ
Předmět Výchova k občanství vychází ze vzdělávacích oblastí Člověk a společnost a Člověk a zdraví. Vzdělávací oblast Člověk a společnost vybavuje žáka znalostmi a dovednostmi potřebnými pro jeho aktivní zapojení do života demokratické společnosti. V oblasti společenskovědního vzdělávání se zaměřuje na utváření pozitivních občanských postojů, rozvíjí vědomosti k sounáležitosti k evropskému civilizačnímu a kulturnímu okruhu, podporuje přijetí hodnot, na nichž je současná demokratická Evropa budována, včetně kolektivní obrany. Vzdělávací oblast přispívá k rozvoji finanční gramotnosti a k osvojení pravidel chování při běžných rizikových situacích i při mimořádných událostech.
Vzdělávací oblast Člověk a zdraví přináší základní podněty pro pozitivní ovlivňování zdraví, s nimiž se žáci seznamují, učí se je využívat a aplikovat ve svém životě. Žáci se seznamují s různými riziky, která ohrožují zdraví v běžných i mimořádných situacích, osvojují si dovednosti a způsoby chování, které vedou k zachování či posílení zdraví. Získávají potřebnou míru odpovědnosti za zdraví vlastní i zdraví jiných. Jde tedy z velké části o poznávání zásadních životních hodnot, o postupné utváření postojů k nim a o aktivní jednání v souladu s nimi.
Předmět Výchova k občanství se zaměřuje na vytváření kvalit, které souvisejí s orientací žáků v sociální realitě a s jejich začleňováním do různých společenských vztahů a vazeb. Otevírá cestu k sebepoznání a poznání druhých lidí, k pochopení vlastního jednání i jednání druhých. Seznamuje žáky se vztahy v rodině a širších společenstvích, rozvíjí jejich orientaci ve světě financí. Přibližuje žákům důležité politické instituce a úřady a seznamuje je s jejich funkcemi a úkoly, včetně činnosti armády. Ukazuje žákům možné způsoby zapojení do občanského života. Učí je respektovat a uplatňovat mravní principy a pravidla společenského soužití a přebírat zodpovědnost za vlastní názory, chování a jednání i jejich důsledky. Rozvíjí občanské a právní vědomí žáků, posiluje smysl jednotlivců pro osobní i občanskou odpovědnost a motivuje žáky k aktivní účasti na životě demokratické společnosti. Předmět
Předmět je vyučován v primě a sekundě 1 hodinu týdně.
SVĚT PRÁCE
Vyučovací předmět Svět práce vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a svět práce v rámci RVP pro základní vzdělávání. Předmět přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků a doplňuje vzdělávání o důležitou složku nezbytnou pro uplatnění člověka v dalším životě a ve společnosti. Poskytuje žákům důležitou informaci ze sféry výkonu práce a pomáhá jim při odpovědném rozhodování o dalším profesním zaměření. Žáci získávají informace o trhu práce, jeho fungování a potřebách, seznamují se s obsahem pracovních profesí a s možnostmi dalšího vzdělávání. Osvojují si nové dovednosti v oblasti komunikace a sebeprezentace a prakticky je procvičují v navozovaných modelových situacích.
Předmět je vyučován v sekundě 1 hodinu týdně.
OBČANSKÝ A SPOLEČESNSKOVĚDNÍ ZÁKLAD
Vyučovací předmět vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a společnost. Jeho prostřednictvím si žáci utváří realistický pohled na život a orientují se ve společenských jevech a procesech, které tvoří rámec každodenního života. Žáci se učí kriticky reflektovat společenskou skutečnost, posuzovat různé přístupy k řešení problémů každodenní praxe a své poznatky zpětně aplikovat na aktuální situace, v nichž se sami vyskytují. Rozvíjeny jsou důležité myšlenkové operace, praktické dovednosti a vědomí vlastní identity žáka. Předmět přispívá k utváření historického vědomí, k uchování kontinuity tradičních hodnot naší civilizace a k občanskému vzdělávání, posiluje respekt k základním principům demokracie a připravuje žáky na odpovědný občanský život v demokratické společnosti v souladu s principy udržitelného rozvoje. Podporuje vědomí neopakovatelnosti a jedinečnosti života, významu lidské důstojnosti a úcty k výtvorům lidského ducha minulých generací i současnosti. Cílem předmětu také je, aby žáci získali představu o náplni jednotlivých společenskovědních disciplín, a tím si rozšířili možnost výběru svého budoucího studia a volby vlastní profesní orientace. Prostor je věnován praktickým příkladům, vlastní prezentaci žáků, diskusi, zpracování aktuálních informací z médií (tisk, internet, TV), práci s autentickými texty a dokumentům, skupinové práci a projektům.
Předmět je vyučován ve všech ročnících. V 1. ročníku (v tercii, kvintě) 1 hodinu týdně, v ostatních ročnících 2 hodiny týdně.
V tercii a kvartě šestiletého gymnázia je při výuce uplatněna metoda CLIL. Vybrané kapitoly jsou vyučovány v anglickém jazyce v rozsahu 25 % výuky v ročníku.
SEMINÁŘ Z DĚJEPISU
Vyučovací předmět Seminář z dějepisu vychází ze vzdělávacího obsahu oboru Člověk a společnost a je součástí společenskovědního vzdělávání na gymnáziu. Seminář z dějepisu je zaměřen na prohlubování a rozvíjení znalostí a vědomostí z dějepisu. Vede žáky ke způsobilosti chápat kontinuitu dějin, historickou determinaci, smysl historického poznání a jeho povahu jako poznání neuzavřeného a proměnlivého. Zároveň formuje u žáků postoje a dovednosti, jako jsou schopnost komunikovat a vyjadřovat vlastní postoje, hájit vlastní názory, být vnímavý vůči stereotypům v myšlení, na základě pochopení historického vývoje respektovat odlišné kultury a neobávat se odlišností. Seminář z dějepisu je založen na poznání moderní historické vědy. Má zásadní význam pro formování lidských a občanských postojů. Vede k samostatnému kritickému myšlení.
Seminář je dvouletý. Ve 3. ročníku (septimě, kvintě) má dvouhodinovou dotaci, ve 4. ročníku (oktávě, sextě) tříhodinovou dotaci.
HISTORICKÝ SEMINÁŘ
Vyučovací předmět Historický seminář rozšiřuje vzdělávací obsah oboru Člověk a společnost. Liší se od Semináře z dějepisu tím, že není primárně koncipován jako seminář maturitní. Historický seminář se realizuje ve čtvrtém ročníku. Obsah semináře není determinován požadavky k profilové zkoušce z dějepisu, což umožňuje variovat jej podle potřeb a zájmů žáků. Konkrétní náplň je definována až tematickým plánem. Přesto lze vymezit jeho dva hlavní cíle, které přes značnou míru individuálního řešení zůstávají společné a pro vyučující i povinné. Prvním cílem je, aby žáci získali nadstandardní znalosti o moderních a soudobých dějinách, čili dějinách od konce druhé světové války do začátku 21. století. Důležité místo v obsahu zaujímají národní dějiny, konkrétně Československo v komunistické éře, disent a listopadová revoluce, rozpad Československa na Českou a Slovenskou republiku a dále vývoj České republiky a české společnosti do současnosti. Druhým cílem semináře je naučit žáky „myslet v dějinách“, čili chápat hlubší souvislosti historických proměn, které se ukrývají pod sumou dějepisné faktografie, a pochopit složitost a různost interpretace, chápat dějiny nikoli jako snůšku starožitností, ale jako ukazatele, které nám pomáhají orientovat se ve světě, v němž žijeme.
Předmět je vyučován jako jednoletý seminář 3 hodiny týdně v závěrečném ročníku.
SPOLEČENSKOVĚDNÍ SEMINÁŘ
Vyučovací obsah předmětu vychází ze vzdělávací oblasti Člověk a společnost a z průřezových témat – Osobnostní a sociální výchova, Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech, Multikulturní výchova, Environmentální výchova a Mediální výchova. Společenskovědní seminář je předmětem navazujícím na Občanský a společenskovědní základ. Rozšiřuje, prohlubuje a systematizuje vědomosti získané v povinném předmětu. Je určen studentům, kteří mají hlubší zájem o společenskovědní tematiku a chtějí se jí také v budoucnu věnovat na vysoké škole. Společenskovědní seminář je předmět se širokým záběrem, který pomáhá upevňovat mezipředmětové vztahy a vytvářet celkový všeobecný přehled, proto je nutná aktivní spolupráce žáků a sledování politických a kulturních událostí. Cílem je kultivovat intelektuální, osobnostní i občanský profil žáků a formovat i rozvíjet jejich mravní a právní vědomí. Seminář umožňuje žákům pochopit a osvojit si problematiku člověka v měnící se společnosti, proniknout do problematiky hospodářské a státoprávní, včetně dimenze mezinárodních vztahů a globalizujícího se světa. Žáci si mají osvojit dovednosti, které jim umožní získávat z různých zdrojů informace, pomocí kterých se dokážou orientovat ve složité společenské realitě a využívat je pro utváření vlastních názorů a postojů, které mají být schopni na dané úrovni obhájit.
Seminář je dvouletý. Ve 3. ročníku (septimě, kvintě) má dvouhodinovou dotaci, ve 4. ročníku (oktávě, sextě) tříhodinovou dotaci.