Pedagogika
Odborný předmět Pedagogika poskytuje vědomosti a dovednosti k záměrnému a soustavnému vzdělávání dětí a k vlastnímu profesnímu rozvoji. Důraz je kladen na rozvíjení klíčových a odborných kompetencí, i na vytváření postojů k inovačním změnám a činnostem v procesu edukace. Vytváří základ hodnotové orientace a etické zodpovědnosti pedagogického pracovníka, které jsou předpokladem budoucího úspěšného uplatnění. Seznámení s učivem základních pedagogických disciplín vede žáky k individuálnímu rozvoji pedagogických dovedností, hodnotové orientaci, sebereflexi, sebehodnocení, motivaci a napomáhá ke komplexnímu pohledu na vzdělávací proces. Žáci se postupně seznamují s pedagogickými disciplínami – obecnou pedagogikou, předškolní pedagogikou, pedagogikou volného času, pedagogickým projektováním a diagnostikou, speciální pedagogikou, psychopedií, somatopedií, surdopedií, tyflopedií, logopedií a etopedií. Získají také přehled o dějinách pedagogiky.
Při organizaci učení jsou zařazovány v předmětu Pedagogika komplexní výukové metody. Kromě klasických výukových metod (výklad, rozhovor) jsou začleňovány i aktivizující metody (brainstorming, diskuze, situační a inscenační metody, práce s kazuistikou, práce s portfoliem, řešení problémových úloh, práce na projektu, práce studentů s odbornou literaturou), které učí novým pedagogickým dovednostem a vytvářejí podmínky pro samostatné studium. Při výuce je důležité propojování teoretických poznatků s praktickými zkušenostmi, které žáci získávají na učební a odborné praxi.
Předmět je vyučován ve všech ročnících s dvouhodinovou dotací.
Psychlogie
Psychologie jako odborný předmět poskytuje žákům základní odborné vědomosti a dovednosti potřebné pro jejich budoucí profesi. Vychází ze snahy poznat a pochopit osobnost v její individualitě v kontextu společenských vlivů a závislostí. Žáci se seznámí se základními pojmy obecné psychologie, psychologie osobnosti, vývojové, pedagogické a sociální psychologie a patopsychologie. Ve výuce jsou podporovány metody vedoucí k adekvátnímu sebepojetí a sebehodnocení a rozvíjejí se dovednosti potřebné k sebereflexi.
Učivo je velmi úzce propojeno s dalšími vyučovacími předměty, zejména s pedagogikou a pedagogickou praxí.
Předmět je vyučován ve všech ročnících. V 1. a 2. ročníku 2 hodiny týdně. Ve 3. a 4. ročníku 1 hodinu týdně.
Pedagogická praxe
Pedagogická praxe patří k základním odborným předmětům. Vede žáka k porozumění novým trendům pedagogické činnosti předškolního a zájmového vzdělávání. Využívá přitom poznatků pedagogiky a psychologie a navazuje na předměty společenskovědní a přírodovědné. Přispívá ke kultivaci žáků a jejich vztahu k dětem. Žák analýzou a sebereflexí různých forem praktických činností ověřuje a rozšiřuje získané teoretické znalosti a zkušenosti, tvořivě rozvíjí vlastní pojetí pedagogické práce, získává pozitivní postoj k vlastnímu celoživotnímu učení.
Žáci se během studia setkají s praxí odbornou a učební.
Odborná praxe probíhá v průběhu celého studia a liší se svým rozsahem a místem výkonu praxe v jednotlivých ročnících. V 1. a 2. ročníku probíhá odborná praxe formou dvoutýdenních kurzů. Žáci ji absolvují v místě školy či v místě svého bydliště. V 1. ročníku musí žáci vykonat pedagogickou praxi v mateřské škole, ve 2. ročníku ve školní družině. Ve 3. a 4. ročníku probíhá odborná praxe formou čtyřtýdenních kurzů a mohou ji vykonávat v mateřských školách, školních družinách, dětských domovech či speciálních zařízeních.
Zařízení, kde absolvují odbornou praxi, si žáci zajišťují sami a probíhá pod vedením pedagogů cvičných zařízení, kteří je po skončení praxe písemně hodnotí. V 1. a 2. ročníku je hodnocení součástí předmětu pedagogika, ve 3. a 4. ročníku je součástí předmětu pedagogická praxe.
- ročník - 2 týdny
- ročník – 2 týdny
- ročník – 4 týdny
- ročník – 4 týdny
Učební praxe je součástí týdenního rozvrhu ve 3. a 4. ročníku a probíhá v prostředí mateřské školy nebo školní družiny. Na učební praxi se třída dělí na skupiny. Výuka probíhá pod vedením pedagogů cvičných zařízení a vedoucího praxe. Žáci si postupně vyzkoušejí všechny druhy činností. Podle potřeby lze zařazovat i týmovou práci žáků (dramatizace, hudební činnosti apod.). Hodnocení učební pedagogické praxe provádí učitelka/vychovatelka a vedoucí praxe v souladu s klasifikačním řádem. V rámci učební praxe žáci třetího ročníku připravují divadelní představení pro mateřské školy a školní družiny.
- 3. ročník – 3 hodiny
- 4. ročník – 4 hodiny
Nedílnou součástí pedagogické praxe jsou exkurze do výchovně-vzdělávacích zařízení, které prohlubují poznatky o speciálně pedagogickém přístupu integrovaných dětí a zpracovávání individuálního plánu.