Výzkum je realizován Sociologickým ústavem Akademie věd ČR (SOÚ), jak je uvedeno i na webu projektu czeps.soc.cas.cz a všichni členové výzkumného týmu jsou zaměstnanci Akademie věd, nikoliv Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (nebo České psychedelické společnosti). Akronym „CZEPS“ odkazuje na anglické znění výzkumu CZech Education Panel Survey.
Záměrem projektu je zkoumání vztahu mezi vzděláním a formováním sociálních postojů. Klademe si otázku, jaké změny u žáků/žákyň proběhnou během doby jejich středoškolského studia a jakou roli v tom hraje to, kterou školu navštěvují a s kým sdílí třídní prostředí.
Do výzkumu se na naší škole zapojí v pátek 18. 10. 2024 třídy 2. AP, 2. BP, 2. CP a v pátek 25. 10. 2024 třídy 2. A, kvarta a 2. D.
Vybraná témata projektu:
- RODINNÉ ZÁZEMÍ - Ve výzkumu adolescentů je obecně důležité se ptát na rodinné zázemí, protože rodina hraje klíčovou roli ve formování identity, hodnot a chování jedince. Příjem domácnosti může mít zásadní vliv na životní úroveň a přístup k různým zdrojům. Rodiny s vyšším příjmem mají často lepší přístup ke vzdělání, zdravotní péči a volnočasovým aktivitám, což může pozitivně ovlivnit psychický a emocionální vývoj adolescentů. Naopak, nižší příjmy mohou vést k omezeným možnostem, což může vyvolat stres a negativní dopady na duševní zdraví. Ekonomické aktivity a zaměstnanost rodičů jsou také klíčovými faktory. Rodiče, kteří mají stabilní zaměstnání, mohou poskytovat lepší zázemí a modelování pracovních návyků pro své děti než rodiče, kteří zažívají nezaměstnanost nebo nestabilitu v zaměstnání.
- WELLBEING - Období adolescence je charakterizované rychlým biologickým, emočním, kognitivním a sociálním vývojem a právě v tomto období každý jedinec rozvíjí své schopnosti potřebné pro produktivní, zdravý a uspokojivý život. Výzkumy z posledních let ukazují, že mezi adolescenty přibývá těch, kteří mají duševní problémy a zhoršený wellbeing. To je výsledkem mnoha faktorů, z nichž lze zmínit například pandemii covid-19, Rusko-Ukrajinskou válku, sociální sítě nebo volbu střední školy. Je proto velmi důležité wellbeing v této specifické skupině správně měřit a sledovat jeho vývoj, aby mohla být zavedena určitá opatření a intervence. Wellbeing, který zahrnuje psychickou, emocionální a sociální pohodu, se stává klíčovým indikátorem kvality života mladých lidí.
- VZTAHY S VRSTEVNÍKY - V našem výzkumu zkoumáme několik typů vztahů mezi vrstevníky. Jedná se především o popularitu a přátelské vztahy. V odborné literatuře je popularita spojována s pozitivními jevy, jako jsou dobré sociální a emocionální fungování, školní výkonnost nebo motivace. Na druhou stranu se však objevují i negativní aspekty, jako je vysoká absence ve škole a rizikové či rušivé chování. Je důležité porozumět, jaké faktory ovlivňují, že se někdo stane ve třídě populární, protože populární vrstevníci také ovlivňují nastavení norem v rámci své skupiny. Podobně navázaná přátelství jsou důležitým aspektem ve schopnosti adaptovat se na školní prostředí. Odmítnutí nebo nedostatek přátel mohou zapříčinit řadu negativních jevů, jakými jsou např. nízké sebevědomí, deprese nebo odchod ze školy.
- TOLERANCE A MEZILIDSKÉ VZTAHY - Výzkum faktorů souvisejících s postoji k jinakosti a mírou tolerance je důležitý pro porozumění toho, jak postoje k jinakosti ovlivňují míru koheze a pocit sounáležitosti se společností. Vysoká míra tolerance a vzájemného porozumění vytváří silné pouto mezi jednotlivými skupinami a dochází k posílení společné identity. Tolerance a porozumění mezi lidmi různých kultur přispívá k vytváření prostředí, ve kterém jsou respektovány různorodé názory a identity. To se následně projevuje v lepším wellbeingu, školním úspěchu a celkově kvalitnějším životě celé společnosti. Zjištění z našeho výzkumu umožní lépe porozumět dynamice vztahů mezi mladými lidmi a pochopení mechanismu utváření postojů k jinakosti.
- POSTOJE KE SPOLEČENSKÝM OTÁZKÁM - V období adolescence probíhá formování postojů ke společenským problémům a událostem, přičemž perspektiva mladých lidí se může výrazně lišit od pohledu dospělých. Zjišťování názorů mladých lidí je důležité pro pochopení toho, jak se s těmito tématy vyrovnávají a jak je vnímají. Ve výzkumu je důležité zohlednit názory všech mladých lidí, nejen těch, kteří jsou již aktivní a mají schopnost své myšlenky prezentovat. Důraz na zastoupení mladých lidí z různých prostředí a s různorodými životními zkušenostmi nám umožňuje lépe porozumět pestrosti názorů napříč sociálními skupinami, typy škol a regiony. Odpovědi žáků a žákyň nám poskytují vhled do budoucích společenských změn nebo posunů veřejného mínění.