MATEMATIKA
GYMNÁZIUM
Žáci získávají dovednost efektivně provádět operace s čísly (včetně užití kapesního kalkulátoru), poznávají důvody pro rozšiřování číselných oborů, učí se korektně a obratně upravovat číselné i algebraické výrazy, řešit lineární rovnice a nerovnice a jejich soustavy.
Prostřednictvím postupného osvojování matematických pojmů, útvarů, operací a znaků vytváří matematika předpoklady pro porozumění kvantitativním a prostorovým vztahům. Výrazně ovlivňuje rozvoj abstraktního a exaktního myšlení žáků, učí logickému a kritickému usuzování; vede k členitějšímu pohledu na skutečnost a ke kázni ve vyjadřování. Specifickým způsobem přispívá k formování volních a charakterových rysů osobnosti, jako jsou přesnost, vytrvalost, důslednost, a vytváří tak předpoklady pro porozumění a řešení praktických situací i pro další studium. Jednotlivé činnosti ve vyučovacích hodinách jsou směřovány k podněcování zájmu o sebepoznávání – zda je žák schopen logického nebo mechanického myšlení, zda má prostorovou představivost.
V celém procesu je kladen důraz na komunikaci, matematika žáka učí umění vyjádřit myšlenku, popsat účelně problém, umět vysvětlit matematický problém, umět oponovat. Žák se učí dovednosti správně, výstižně a logicky formulovat své myšlenky a názory, učí se převzít odpovědnost za výsledek.
Během studia žáci získají základní informace ze všech moderních partií matematiky. Důraz je kladen na komplexnost jak mezi jednotlivými matematickými partiemi, tak i ostatními přírodovědnými obory, ale také na užití matematického aparátu v ostatních vědních disciplínách i v běžném životě.
K utváření a rozvíjení klíčových kompetencí užívá matematika různé organizační formy výuky a vyučovací metody: frontální a skupinové vyučování, samostatné (individuální) výstupy žáků, referáty, krátkodobé i dlouhodobé domácí úkoly, obhajoba vlastních hypotéz, diskuse, praktická cvičení, práce s učebnicí apod.
Pro zájemce o matematiku je v předposledním ročníku nabídnut dvouletý volitelný předmět Seminář z matematiky, jehož cílem je připravit žáky k maturitní zkoušce a k úspěšnému studiu na vysokých školách různého typu. Žáci, kteří budou maturovat z matematiky, mají možnost navštěvovat v posledním ročníku volitelný předmět Cvičení z matematiky. Další příprava k maturitě může být formou kroužku, ve kterém se žáci připravují na státní maturitu. Tento kroužek bývá společný pro obory gymnaziální i pedagogické.
Výraznou součástí výuky je podpora účasti žáků na všech soutěžích a seminářích se zaměřením na matematiku (Matematický klokan, Matematická olympiáda, Pythagoriáda, seminář Matematické olympiády kategorií A, B, C a zájmový matematický seminář pro žáky vyšších ročníků SŠ organizovaný Katedrou matematické analýzy a aplikací matematiky PřF UP v Olomouci).
PEDAGOGICKÁ ŠKOLA
Výuka je zaměřena na řešení úloh a ověřování správnosti řešení, které podporuje kritické myšlení. Geometrická témata rozvíjí prostorovou představivost, vedou žáky k intuitivnímu chápání nekonečna, k přesnému vnímání symetrií, podobností a shodností. Učivo o funkcích, které je v blízkém vztahu k praktickému životu, rozvíjí funkční a kauzální myšlení.
Výuka je založena na samostatné práci žáků pod citlivým vedením učitele. Je vhodné ocenit vlastní přístup a řešení žáka, pokud ho dovede vysvětlit a obhájit. Je přínosné využít práci dvojic, při níž se formou komunikace ujasní některé vztahy a zvýší se porozumění učivu. Matematika vyžaduje systematickou domácí přípravu ve formě cvičení a řešení úloh.
Žáci Předškolní a mimoškolní pedagogiky, kteří uvažují o maturitě z matematiky, mají možnost navštěvovat ve 3. a 4. ročníku volitelný předmět Cvičení z matematiky. Další příprava k maturitě může být formou kroužku, ve kterém se žáci připravují na státní maturitu. Tento kroužek bývá společný pro obory gymnaziální i pedagogické.
FYZIKA
GYMNÁZIUM
Samostatný vyučovací předmět Fyzika vychází obsahově ze vzdělávací oblasti Člověk a příroda a ze vzdělávacího oboru Fyzika v RVP ZV. Výuka probíhá v moderně vybavené odborné učebně fyziky.
Předmět rozvíjí postupně získávané poznatky žáků o fyzikálních interakcích rozmanitých objektů a o struktuře látek a formuje je do uceleného systému vědomostí o zákonitostech různých forem pohybu, přírodních dějů a o vlastnostech látek. Žáci jsou vedeni k tomu, aby využívali osvojené fyzikální zákony a zákonitosti k objasňování fyzikálních jevů a k předvídání důsledků jejich působení. Velká pozornost je věnována přesnému a jasnému formulování myšlenek na základě osvojené odborné terminologie, pozorování a přesnému popisu jevů, správné analýze příčin a následků jevů, logickému zdůvodňování vlastních závěrů a ověřování hypotéz.
Na vybraných fyzikálních objektech a technických aplikacích jsou žáci seznamováni s teoretickými a experimentálními fyzikálními metodami a učí se uplatňovat je prakticky v konkrétních situacích. Přitom poznávají význam matematických nástrojů a postupů pro efektivitu řešení problémů a úloh. Žáci se učí i správně chápat společenskou roli fyziky a její úzkou souvislost s ostatními přírodovědnými obory.
Experimentální složku poznávání vytváříme při sledování demonstračních experimentů nebo jejich vlastnoručním prováděním (včetně laboratorních úloh). Teoretickou složku žáka rozvíjíme výkladem různých fyzikálních jevů, procesů a zákonitostí, během řešení fyzikálních problémů a úloh a v diskusích k nejrůznějším fyzikálním otázkám. Všechny uvedené metody kombinujeme podle povahy učiva tak, aby se vzájemně prolínaly.
Pro zájemce o fyziku je v předposledním ročníku nabídnut dvouletý volitelný Přírodovědný seminář, který je otevírán podle zájmu žáků o tento předmět a náplní je rozšíření a procvičení probraného učiva a dále příprava na přijímací testy na VŠ.
Výraznou součástí výuky je podpora účasti studentů na všech soutěžích se zaměřením na fyziku (Přírodovědný klokan, Fyzikální olympiáda, Astronomická olympiáda).
PEDAGOGICKÁ ŠKOLA
Cílem vyučovacího předmětu fyzika je zprostředkovat žákům základní fyzikální poznatky potřebné pro další vzdělávání i praktický život. Důležitým aspektem je i rozvíjení logického myšlení, představivosti a pochopení souvislostí.
Žáci si osvojují základní fyzikální poznatky, postupy a metody řešení praktických úloh a získávají základní vědomosti a dovednosti ve fyzikální oblasti. Jsou vedeni k vyvozování závěrů a aplikování daných postupů na okruh podobných typů úloh. Učivo zahrnuje zásadní poznatky z oblastí mechanika, termika, elektřina a magnetismus, vlnění a optika, fyzika atomu a vesmír.