Upravit stránku
Přejít na obsahovou část stránky

EVVO

Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2023–2024: „KRAJINA“

Náměty pro zařazování tématu. KRAJINA“ do tematických plánů, exkurzí a vycházek, literárních a výtvarných prací:

  • Proměna krajiny během historického vývoje.
  • Chráněné krajinné oblasti v ČR.
  • Typy a funkce krajiny.
  • Proměna přírodní krajiny během ročních období.
  • Proměny ve vnímání krajiny ve vztahu k umění.
  • Plenérová malba.
  • Land art (environmental art).
  • Přeměna krajiny člověkem (urbanismus, systematická elektrizace, války, znečištění, klimatické změny, ...).
  • Krajinná architektura (návrh venkovních ploch, orientačních bodů a struktur za účelem dosažení environmentálních, sociálně-behaviorálních nebo estetických výsledků).
  • Klíčová role krajiny v životním prostředí.
  • Krajina jako domov mnoha druhů rostlin a živočichů.
  • Udržitelné zemědělství v krajině.
  • Environmentálně šetrné zacházení s krajinou.
  • Krajina jako kulturní a emocionální prostředí v literárních dílech.
  • Funkce krajiny v literatuře a hudbě (vytváření atmosféry, symbolika emocí).
  • Fyzikální zákony a principy v krajině – gravitace a její vliv na reliéf krajiny, fyzikální jevy počasí, lom světla a vnímání barev v krajině.
  • Krajina jako prostředí pro studium fyzikálních principů.
  • Vliv krajiny na psychiku člověka (rekreační a relaxační aktivity).
  • Smyslové vnímání krajiny člověkem (barvy, tvary, textury, zvuky krajiny).
  • Výskyt chemických prvků, sloučenin a látek v krajině (analýza vody, vzduchu, půdy, ...).
  • Život v krajině – fotosyntéza a chemické procesy v ní.
  • Zemědělství a agrochemie (hnojení, pesticidy, herbicidy).
  • Role krajiny v životě člověka (způsob života, ekonomika).
  • Geometrické tvary v krajině.

Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2022–2023: „ENERGIE“

Náměty pro zařazování tématu: „ENERGIE“ do tematických plánů, exkurzí a vycházek, literárních a výtvarných prací:

  • Energie jako fyzikální veličina
  • Druhy energie dle zdroje a působící síly
  • Energie obnovitelných zdrojů (vítr, slunce, voda…)
  • Úspora elektrické energie a tepla
  • Solární články – využití
  • Geotermální energie
  • Energie biomasy
  • Historie a současnost využívání obnovitelných zdrojů
  • Energetické pochody v buňce a v tělech organismů
  • Význam sluneční energie v procesu fotosyntézy
  • Tvorba energie při buněčném dýchání
  • Energie jako faktor růstu organismů
  • Abiotické faktory prostředí
  • Spotřeba energie při svalové práci
  • Energie v rámci potravních řetězců
  • Růst ceny energií a její vliv na provoz školy
  • Vliv mezinárodních vztahů na růst ceny energií
  • Princip jaderné energie
  • Jaderné elektrárny jako hrozba při mezinárodních konfliktech
  • Životní energie v jednotlivých etapách života člověka
  • Umění jako zdroj energie
  • Kinetické umění - umění využívající ke svému pohybu různé druhy energie

Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2021-2022: „ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ“

Náměty pro zařazování tématu „ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ“ do tematických plánů, exkurzí a vycházek, literárních a výtvarných prací:

  • vliv lidské činnosti na životní prostředí
  • znečištění životního prostředí (znečištění ovzduší, vody, půdy…)
  • hospodaření s odpady, třídění, recyklace, využívání recyklovaných materiálů
  • vliv dopravy a průmyslu na životní prostředí
  • zemědělství a životní prostředí, průmyslová hnojiva, ekologické zemědělství
  • péče o životní prostředí, principy trvale udržitelného rozvoje
  • využívání obnovitelných zdrojů energie, šetření energiemi
  • změny klimatu, skleníkový efekt, globální oteplování
  • živelní pohromy (tsunami, povodně, požáry, tornáda, zemětřesení…)
  • ekologické katastrofy (nukleární a průmyslové katastrofy, ropné havárie…)
  • vliv životního prostředí na zdraví člověka
  • ochrana přírody a krajiny

Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2020–2021: „VODA“

Náměty pro zařazování tématu „VODA“ do tematických plánů, exkurzí a vycházek, literárních a výtvarných prací:

  • voda jako základ existence života
  • voda jako stavební látka živých těl
  • voda jako obnovitelný zdroj energie, vodní elektrárny
  • koloběh vody v přírodě
  • vodní ekosystémy
  • úbytek povrchových a podzemních vod, dlouhodobá sucha
  • přívalové deště, povodně
  • vzestup mořských hladin, tání ledovců
  • znečištění vody
  • nedostatek pitné vody v rozvojových zemích
  • nadměrná spotřeba vody v osobním životě a v průmyslu
  • respekt k vodě, voda jako dar
  • voda jako zdroj vědeckých objevů
  • voda v dílech umělců
  • význam vody v dějinách lidstva
  • vodní sporty
  • pitný režim, rizika dehydratace

Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2019–2020: "LESNÍ POŽÁRY"

Náměty pro zařazování tématu „Lesní požáry“ do tematických plánů, exkurzí a vycházek, literárních a výtvarných prací:

  • Les jako krajinotvorný činitel a jeho vliv na prostředí člověka.

  • Vliv lesa na světové i místní klima.

  • Korelace vodních srážek a počtu lesních požárů.

  • Žďáření lesních ploch v důsledku záboru půdy pro zemědělství.

  • Les jako centrum krajiny pro zachování biodiverzity živých soustav.

  • Prevence vzniku lesních požárů a důsledné dodržování zákonů v chráněných oblastech.

  • Vliv lesních požárů na lidská obydlí.

  • Oheň jako obnovující faktor pyrofytní krajiny a lesa.

  • Dopad lesního požáru na ekonomiku místního regionu.

  • Historie ochrany lesních ploch v České republice.

  • Využití strojní techniky při hašení lesních požárů.

  • Varovná signalizace a současné možnosti udržení informovanosti obyvatelstva při požárech.

  • Dynamika pohybu živočišných společenstev v době lesního požáru.

Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2018–2019: "ZDRAVÍ"

Náměty pro zařazování tématu „ZDRAVÍ“ do tematických plánů, exkurzí a vycházek, literárních a výtvarných prací:

  • Chování a jednání člověka v souladu s ekologickou kulturou.

  • Prospěšnost biologického zemědělství a biopotravin.

  • Vliv zdraví na ekonomiku země.

  • Psychické aspekty zdraví (umění relaxace, meditace, sebepoznání)

  • Problematika infekčních onemocnění nejen v rozvojových zemích.

  • Světová nerovnost v oblasti zdraví (vyspělé x rozvojové země).

  • Problematika očkování.

  • Zdravý životní styl.

  • Vliv životního a pracovního prostředí na člověka.

  • Zdravotní péče a genetické předpoklady jako klíčové faktory zdraví.

  • Problematika obezity a podvýživy.

Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2017–2018: "UDRŽITELNÝ TURISMUS"

Náměty pro zařazení do tématických plánů, exkurzí a vycházek, literárních, výtvarných prací:

  • Vyváženost tří aspektů – ochrana ŽP, přínos pro lidskou společnost a stabilní ekonomický růst
  • Socio – kulturní aspekty turismu: poznání lidových zvyků a tradic, cesty za folklórem
  • Cesty za kulturním dědictvím včetně památek UNESCO
  • Turismus a ekonomika země
  • Spojení kulturního a gastronomického dědictví, lokální produkce
  • Turistika a její vliv na národní parky
  • Ekoturistika – jednou z hlavních aktivit je pozorování volně žijících živočichů
  • Problematika omezení vyčerpání místních zdrojů vlivem turistiky
  • Partnerství místních obyvatel, podnikatelů v cestovním ruchu a ochránců přírody
  • Řízení cestovního ruchu podle připravené a zavedené strategie
  • Ochrana přírodního a kulturního dědictví pro turismus a před jeho nadměrným rozvojem (monitorování vlivu na flóru a faunu a regulace turismu v citlivých oblastech)
  • Zajištění vysoké kvality zážitků pro návštěvníky
  • Účinné informování návštěvníků o zvláštních kvalitách území
  • Vytváření specifických produktů umožňujících poznání a porozumění území
  • Zvyšování znalostí všech účastníků cestovního ruchu o chráněném území
  • Nesnižování kvality života místních obyvatel vlivem cestovního ruchu
  • Zvyšování přínosů z cestovního ruchu pro místní ekonomiku
  • Monitorování vlivů návštěvnosti a redukce negativních dopadů

Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2016–2017: "ČLOVĚK"

Náměty pro zařazení do tématických plánů, exkurzí a vycházek, literárních, výtvarných prací:

  • významné osobnosti české společnosti
  • významné světové osobnosti
  • úloha člověka v historických událostech
  • člověk jako ochránce přírody
  • ontogenetický vývoj člověka
  • fylogenetický vývoj člověka
  • chemické složení lidského těla
  • fyzikální zákonitosti lidského organismu
  • rodina, výchova k rodičovství
  • člověka šlechtitel
  • člověk objevitel
  • člověk přítel, kamarád, …
  • člověk sportovec
  • člověk a udržitelný turismus
  • člověk ničitel

Hlavní téma environmentální výchovy ve školním roce 2015–2016: "SLUNCE"

Náměty pro zařazení do tématických plánů, exkurzí a vycházek, literárních, výtvarných prací:

  • Slunce - hvězda tvořící centrum Sluneční soustavy
  • Slunce jako základní zdroj všech energií
  • Slunce - základ existence života
  • Sluneční energie a její význam pro fotosyntézu
  • Vznik Slunce, vývoj, charakteristika hvězdy
  • Historie pozorování Slunce, první písemné zmínky
  • Energie v rámci potravních řetězců a pyramid
  • Slunce v dílech umělců
  • Projevy sluneční energie na Zemi
  • Využití sluneční energie - přímé a nepřímé
  • Obnovitelné zdroje energie
  • Solární články, využití
  • Solární elektrárny
  • Klimatologie
  • Atmosféra Slunce
  • Zatmění Slunce
  • Sluneční skvrny
  • Rizika UV paprsků, problematika opalování, rizika rakoviny
  • Sluneční cykly
  • Sluneční vítr
  • Mise ke Slunci

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti

Nastavení cookies

Vaše soukromí je důležité. Můžete si vybrat z nastavení cookies níže. Zobrazit podrobnosti