Gymnázium
V předmětu Biologie se žáci zabývají studiem živých soustav, zkoumají struktury a životní projevy organismů, jejich vzájemné vztahy mezi živou a neživou přírodou. Biologické poznatky mají velký význam pro lidskou společnost především v oblasti výživy, zdravotnictví a ochrany přírody. Důležitým jevem je přechod od dřívějších popisných metod k modernímu pojetí, které zdůrazňuje fyziologické aspekty, jaké procesy probíhají v živých systémech, kterým zákonitostem podléhají, a jaké jsou vzájemné souvislosti mezi jednotlivými systémy.
Metodou pozorování a srovnávání s předchozími zkušenostmi získává žák celkový pohled na přírodu. Pomáhají mu v tom i poznatky získané z vlastních pokusů. Výuka probíhá v odborné učebně biologie, která je vybavená bohatým obrazovým materiálem, sbírkami přírodnin, mikroskopy, dataprojektorem, počítačem s připojením na internet a velkoplošnou projekcí pro video, DVD a počítačové prezentace.
V obsahu výuky se objevují nejnovější poznatky z progresivních oborů jako jsou například genetika, molekulární biologie, ekologie a další. Přirozenou součástí výuky jsou exkurze do určitých ekosystémů, případně do zařízení jako jsou muzea a vědecké výstavy.
Biologie se realizuje rovněž v úzké koordinaci s dalšími vyučovacími předměty – Chemie, Zeměpis, Fyzika a Matematika a tento komplexní přístup naučí žáky pracovat v širším okruhu vzájemných tematických souvislostí a s více zdroji informací.
Široké znalosti z biologických oborů jsou součástí všeobecného vzdělání všech absolventů a jsou důležitým odrazovým můstkem pro studenty vysokoškolských oborů jako jsou stomatologie, všeobecné i veterinární lékařství, farmacie, zemědělské obory, všeobecná biologie, genetika, učitelství a další.
Na povinný vyučovací předmět Biologie navazuje pro zájemce dvouletý volitelný předmět Seminář z biologie v předposledním ročníku studia a volitelný předmět Molekulární biologie a genetika v posledním ročníku.
Talentovaní žáci mají možnost zapojovat se do biologických soutěží.
Pedagogická škola
Biologie je součástí přírodovědného vzdělávání, které přispívá k hlubšímu a komplexnímu pochopení přírodních jevů a zákonů. Vede k tvorbě potřebných vztahů k přírodnímu prostředí.
Cílem předmětu je vychovat pedagoga dobře orientovaného v oblasti botaniky, zoologie, ekologie, zdravého životního stylu, biologie člověka včetně genetického minima, v hygieně výživy a prostředí, který získané vědomosti umí nejen využívat a předávat, ale který aspekty zdravého životního stylu přijal sám za vlastní.
Na oboru PMP je Biologie a hygiena zařazena do 1., 2. a 3. ročníku a je rozvržena do učebních celků, které jsou proloženy metodikou.